Wie we zijn

GBTwente begon in 2009 als samenwerking (Gemeenschappelijke Regeling) op het gebied van gemeentelijke belastingen tussen de gemeenten Borne, Enschede en Hengelo. Het idee achter de samenwerking was om kennis te delen, kosten te besparen en kwetsbaarheid te verminderen. GBTwente is begonnen op de derde etage van het Stadskantoor in Hengelo en is sinds 1 mei 2019 gevestigd aan de Demmersweg 140 in Hengelo onder de huidige naam GBTwente.

In 2011 trad de gemeente Losser toe aan de GR. Daarna volgden Haaksbergen (2012), Almelo (2013), Oldenzaal (2013) en Twenterand (2017). Sinds 2016 voert GBTwente ook werkzaamheden uit voor de gemeenten Berkelland en Bronckhorst. Dit gebeurt op basis van een fiscale overeenkomst tussen GBTwente en Berkelland en Bronckhorst. Deze gemeenten zijn dus niet aangesloten bij de Gemeenschappelijke Regeling (GR) met GBTwente zelf.
 
GBTwente bepaalt inmiddels voor 10 gemeenten de WOZ-waarde en verzorgt het proces van heffen en innen van belastingen. Dat zijn Almelo, Berkelland, Borne, Bronckhorst, Enschede, Haaksbergen, Hengelo, Losser, Oldenzaal en Twenterand. In het hele verzorgingsgebied wonen meer dan een half miljoen inwoners voor wie GBTwente jaarlijks ruim 300.000 aanslagen verzorgt. Landelijk behoort GBTwente tot de vijf grootste belastingorganisaties en staat bekend als innovatief. Met ruim 100 medewerkers wil GBTwente belastingen de komende jaren begrijpelijk maken op een persoonlijke manier. Voor gemeenten, maar ook voor inwoners van die gemeenten. Daarmee verandert de rol van uitvoerend naar uitvoerend én adviserend, maar ook van kostenefficiënt naar kostenefficiënt én kwalitatief goed.

Tijdlijn die laat zien in welk jaar welke gemeenten toetraden tot GBTwente

Organisatiestructuur GBTwente

De organisatie van GBTwente bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur, de directie en de taakvelden Strategie & Bedrijfsvoering, Dienstverlening, Belastingen, Databeheer en Waardebepaling.

Dagelijks bestuur


Het dagelijks bestuur bestaat uit een voorzitter en twee leden die uit het algemeen bestuur worden gekozen. Het dagelijks bestuur stuurt GBTwente aan. Zo bereiden zij bijvoorbeeld besluiten van het algemeen bestuur voor.

Algemeen bestuur


Aan het hoofd van GBTwente staat een algemeen bestuur. Elke gemeente (uit de GR) is door een afgevaardigde vertegenwoordigd. De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten kiezen zelf wie hun college vertegenwoordigt in het bestuur van GBTwente. Meestal zijn dat de wethouders (portefeuillehouders) financiën.

 
Het algemeen bestuur kiest een voorzitter. Deze voorzitter leidt de vergaderingen van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur. De voorzitter is tevens vertegenwoordiger van GBTwente naar buiten toe.
 
Hieronder ziet u alle leden van het bestuur van GBTwente:
 
  • Almelo: dhr. A. Maathuis
  • Borne: dhr. D. Vermorken
  • Enschede: dhr. M. Teutelink
  • Haaksbergen: dhr. J.H. Niemans
  • Hengelo: mw. H. Steen (plaatsvervangend voorzitter)
  • Losser: mw. M. Oosterbroek
  • Oldenzaal: mw. E. Zinkweg (voorzitter)
  • Twenterand: dhr. R. Koster
  • Secretaris: dhr. H. Cloosterman (vanaf 1 juli 2022)

Directie

De directie van GBTwente bestaat uit de directeur.

Taakveld Strategie & Bedrijfsvoering

Het taakveld strategie en bedrijfsvoering ondersteunt de organisatie bij de uitvoering van haar kerntaken. Zij adviseert op (strategisch) beleid, controleert op de uitvoer en rapporteert op diverse bedrijfsvoeringstaken, waaronder ook FG, CISO en PO. Daarnaast is bij dit taakveld IT ondergebracht, evenals ondersteunende managementzaken, facilitair en juridische zaken.

Taakveld Dienstverlening

Het taakveld dienstverlening bestaat uit onze frontoffice medewerkers, casemanagers en klachtenfunctionaris/ preventiemedewerker. Binnen het taakveld worden alle 1e en 2e lijns klantcontacten geborgd en klachten ten aanzien van onze organisatie behandeld. Het uitgangspunt hierbij is belastingen persoonlijk en begrijpelijk te maken voor alle inwoners van ons verzorgingsgebied.

Taakveld Belastingen

Binnen het taakveld belastingen worden allereerst diverse aanslagen aangemaakt en verzonden aan onze inwoners door het team kohiervervaardiging. Op basis van een ontvangen aanslag komen betalingen binnen welke door het team debiteuren worden verwerkt. Aanvragen voor kwijtschelding van de aanslagen gemeentelijke belastingen of bezwaren tegen de aanslag worden beoordeeld door respectievelijk de teams kwijtschelding en juridische zaken. Bij een onbetaald gebleven aanslag wordt door team invordering geprobeerd, waar mogelijk, betaling af te dwingen.

Taakveld Databeheer

Taakveld Databeheer verzorgt het correct en actueel hebben en houden van basis datagegevens. Ook het gelijk houden van de landelijke voorzieningen, zoals BRP, BKR, WOZ en BAG met onze eigen administratie voert zij uit. Op basis hiervan kunnen correcte WOZ-waarden worden bepaald, juiste aanslagen worden opgesteld en de correcte inning van gelden worden uitgevoerd.

Taakveld Waardebepaling

Binnen het taakveld waardebepaling worden de waarden van de diverse objecten binnen ons verzorgingsgebied bepaald. Om te komen tot een juiste waardering wordt continu gewerkt aan optimale data van deze objecten. Bij een door de inwoner als onjuiste ingeschatte waardering worden bezwaren beoordeeld, waar nodig wordt de waarde aangepast.

Organogram

Organogram