Wie we zijn
In 2011 trad de gemeente Losser toe aan de GR. Daarna volgden Haaksbergen (2012), Almelo (2013), Oldenzaal (2013) en Twenterand (2017). Sinds 2016 voert GBTwente ook werkzaamheden uit voor de gemeenten Berkelland en Bronckhorst. Dit gebeurt op basis van een fiscale overeenkomst tussen GBTwente en Berkelland en Bronckhorst. Deze gemeenten zijn dus niet aangesloten bij de Gemeenschappelijke Regeling (GR) met GBTwente zelf.
Organisatiestructuur GBTwente
De organisatie van GBTwente bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur, de directie en de taakvelden Strategie & Bedrijfsvoering, Dienstverlening, Belastingen, Databeheer en Waardebepaling.
Dagelijks bestuur
Het dagelijks bestuur bestaat uit een voorzitter en twee leden die uit het algemeen bestuur worden gekozen. Het dagelijks bestuur stuurt GBTwente aan. Zo bereiden zij bijvoorbeeld besluiten van het algemeen bestuur voor.
Algemeen bestuur
Aan het hoofd van GBTwente staat een algemeen bestuur. Elke gemeente (uit de GR) is door een afgevaardigde vertegenwoordigd. De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten kiezen zelf wie hun college vertegenwoordigt in het bestuur van GBTwente. Meestal zijn dat de wethouders (portefeuillehouders) financiën.
- Almelo: dhr. A. Maathuis
- Borne: dhr. D. Vermorken
- Enschede: dhr. M. Teutelink
- Haaksbergen: dhr. J.H. Niemans
- Hengelo: mw. H. Steen (plaatsvervangend voorzitter)
- Losser: mw. M. Oosterbroek
- Oldenzaal: mw. E. Zinkweg (voorzitter)
- Twenterand: dhr. R. Koster
- Secretaris: dhr. H. Cloosterman (vanaf 1 juli 2022)
Directie
De directie van GBTwente bestaat uit de directeur.
Taakveld Strategie & Bedrijfsvoering
Het taakveld strategie en bedrijfsvoering ondersteunt de organisatie bij de uitvoering van haar kerntaken. Zij adviseert op (strategisch) beleid, controleert op de uitvoer en rapporteert op diverse bedrijfsvoeringstaken, waaronder ook FG, CISO en PO. Daarnaast is bij dit taakveld IT ondergebracht, evenals ondersteunende managementzaken, facilitair en juridische zaken.
Taakveld Dienstverlening
Het taakveld dienstverlening bestaat uit onze frontoffice medewerkers, casemanagers en klachtenfunctionaris/ preventiemedewerker. Binnen het taakveld worden alle 1e en 2e lijns klantcontacten geborgd en klachten ten aanzien van onze organisatie behandeld. Het uitgangspunt hierbij is belastingen persoonlijk en begrijpelijk te maken voor alle inwoners van ons verzorgingsgebied.
Taakveld Belastingen
Binnen het taakveld belastingen worden allereerst diverse aanslagen aangemaakt en verzonden aan onze inwoners door het team kohiervervaardiging. Op basis van een ontvangen aanslag komen betalingen binnen welke door het team debiteuren worden verwerkt. Aanvragen voor kwijtschelding van de aanslagen gemeentelijke belastingen of bezwaren tegen de aanslag worden beoordeeld door respectievelijk de teams kwijtschelding en juridische zaken. Bij een onbetaald gebleven aanslag wordt door team invordering geprobeerd, waar mogelijk, betaling af te dwingen.
Taakveld Databeheer
Taakveld Databeheer verzorgt het correct en actueel hebben en houden van basis datagegevens. Ook het gelijk houden van de landelijke voorzieningen, zoals BRP, BKR, WOZ en BAG met onze eigen administratie voert zij uit. Op basis hiervan kunnen correcte WOZ-waarden worden bepaald, juiste aanslagen worden opgesteld en de correcte inning van gelden worden uitgevoerd.
Taakveld Waardebepaling
Binnen het taakveld waardebepaling worden de waarden van de diverse objecten binnen ons verzorgingsgebied bepaald. Om te komen tot een juiste waardering wordt continu gewerkt aan optimale data van deze objecten. Bij een door de inwoner als onjuiste ingeschatte waardering worden bezwaren beoordeeld, waar nodig wordt de waarde aangepast.