Kies uw gemeente

Menu

Zoeken op de website

Zoeken

Automatische
kwijtschelding

Staat er op uw aanslag ‘geautomatiseerde kwijtschelding’? Dan hoeft u niets meer te doen. Alles is al voor u geregeld!

Check of u recht heeft op kwijtschelding.

Twijfelt u of u recht hebt op kwijtschelding? Doe gerust de check. Het geeft u een indicatie of u mogelijk in aanmerking komt. Zo krijgt u op een eenvoudige manier meer duidelijkheid!

Doe de kwijtscheldingscheck

De spelregels
voor kwijtschelding

  • Uw inkomen is laag, rond bijstandsniveau.
  • U heeft weinig spaargeld.
  • De waarde van uw auto of motor is lager dan €3.350.
  • Uw aanslag is nog niet betaald.
  • Bij een koopwoning mag er geen overwaarde zijn.
  • Als ZZP'er kunt u alleen kwijtschelding krijgen voor privébelastingen. 

Kwijtschelding aanvragen

Uw kwijtschelding aanvragen? Zo doet u dat!

Stap 1. Inloggen op MijnGBTwente

Begin uw aanvraag door in te loggen op MijnGBTwente met de DigiD van de persoon van wie de aanslag is.

Kwijtschelding aanvragen?
Regel het snel!

Wilt u kwijtschelding aanvragen? Zorg dat u alle documenten, zoals bewijs van uw inkomen en spaargeld, klaar hebt staan.

U vindt op deze pagina een overzicht van de documenten die u misschien nodig heeft. 

Komt u er niet uit? We helpen u graag! Neem contact met ons op.

Gaat u een aanvraag doen? Zorg dat uw documenten klaarstaan

Wilt u kwijtschelding aanvragen? Zorg er dan voor dat uw documenten digitaal klaar staan. Heeft u een partner? Dan hebben we ook de documenten van uw partner nodig.

Hieronder ziet u per situatie welke documenten u nodig hebt. Zorg dat u deze digitaal klaar hebt staan, dat maakt uw aanvraag makkelijker.

Komt u er niet uit? We helpen u graag!

Welke situatie geldt voor u?

Heeft u een inkomen? Dan hebben we de volgende documenten van u nodig:

  • Loonstroken: van de afgelopen drie maanden.
  • Uitkeringsspecificaties: van de afgelopen drie maanden.
  • Pensioenspecificaties: van de afgelopen drie maanden.

Lever bestanden aan

Zorg ervoor dat alle documenten compleet zijn, zodat we uw aanvraag snel kunnen behandelen!

 

Heeft u een auto? Dan hebben we deze documenten van u nodig:

  • Invalidenparkeerkaart: Dit is nodig als u een auto gebruikt vanwege een invaliditeit.
  • Verklaring van uw werkgever: Dit is noodzakelijk als de auto onmisbaar is voor het uitoefenen van uw beroep.

Lever bestanden aan

Als u een koophuis heeft, stuur dan het volgende document mee:

Het meest recente overzicht van uw hypotheekschuld. Lever bestanden aan

U kunt een overzicht van uw hypotheekschuld vinden via:

  1. Uw hypotheekverstrekker
    Neem contact op met uw bank of hypotheekverstrekker. Zij kunnen u een actueel overzicht van uw hypotheekschuld geven.

  2. Jaarlijkse hypotheekoverzicht
    Jaarlijks ontvangt u van uw hypotheekverstrekker een overzicht van uw hypotheek, meestal rond januari of februari. Hierop staat de resterende schuld vermeld.

  3. Mijn Belastingdienst
    Log in op Mijn Belastingdienst. Hier vindt u uw hypotheekgegevens zoals bekend bij de Belastingdienst, bijvoorbeeld voor uw belastingaangifte.

  4. MijnUWV of pensioenfonds (indien relevant)
    Sommige pensioen- of sociale dienstsystemen kunnen gekoppeld zijn met hypotheekgegevens.

Dan hebben we uw meest recente inkomensverklaring van de Belastingdienst nodig.

U kunt deze inkomensverklaring opvragen door:

  • In te loggen op uw persoonlijke account op de website van de Belastingdienst, of
  • Te bellen met de BelastingTelefoon.

Lever bestanden aan

Ontvangt of betaalt u alimentatie? Dan hebben we een bankafschrift nodig waarop de ontvangen of betaalde alimentatie voor partner en/of kinderen zichtbaar is. Bij de meeste banken kunt u eenvoudig een overzicht downloaden van alle bij- en afschrijvingen over de laatste maand.

Lever bestanden aan

Bent u student? Dan hebben we het laatste overzicht van DUO nodig. Hierop moet uw studiefinanciering en eventuele lening te zien zijn.

U kunt dit overzicht eenvoudig downloaden via Mijn DUO:

  1. Log in met uw DigiD.
  2. Ga naar Overzicht schulden.
  3. Download het meest recente overzicht. Hierop moeten uw studiefinanciering en eventuele lening staan.

Lever bestanden aan

Stuur het meest recente overzicht mee van alle bij- en afschrijvingen over een volledige maand. Zorg ervoor dat het overzicht ook het saldo van uw bankrekeningen laat zien. Bij de meeste banken kunt u dit gemakkelijk downloaden via internetbankieren of de bank-app.

Lever bestanden aan

 

Voor welke belastingen kunt u kwijtschelding aanvragen?

Wilt u weten voor welke belastingen u kwijtschelding kunt krijgen en welk bedrag er mogelijk wordt kwijtgescholden? Klik op de knop hieronder en lees meer.

Ook handig om te weten over kwijtschelding

Nog vragen of meer informatie nodig over kwijtschelding?
Hieronder vindt u antwoorden op vragen die we vaak krijgen.

Afvalstoffenheffing afbeelding

Dan hoeft u geen kwijtschelding aan te vragen. Alles is al voor u geregeld en u heeft al maximale kwijtschelding ontvangen.

Vraag opnieuw kwijtschelding aan. Dit gaat niet automatisch.

Stuur ons een e-mail of brief waarin u uitlegt waarom u het niet eens bent met de uitspraak. Dit noemen we een beroepsschrift. In de uitspraak vindt u het adres waar u dit naartoe kunt sturen.