Veelgestelde vragen over bezwaar
Wat is de status van mijn bezwaar?
Uw bezwaar is nog in behandeling. Wij doen ons uiterste best om u zo snel mogelijk een uitspraak te sturen. Het streven is dat u voor 15 april 2024 een uitspraak ontvangt.
lk kan vanaf 1 maart 2024 aangifte voor de inkomstenbelasting doen. Welke WOZ-waarde vul ik in?
U kunt uw aangifte inkomstenbelasting 2023 voor de Belastingdienst invullen en versturen. U vult uw oorspronkelijke WOZ waarde in. Als de WOZ waarde wordt verlaagd dan past de Belastingdienst dit voor u aan.
Hoe weet de belastingdienst dat mijn WOZ-waarde is aangepast?
GBTwente geeft wekelijks de wijzigingen van de WOZ waarde door aan de afnemers. De afnemers van de WOZ waarde zijn de Belastingdienst, het Waterschap en de LV WOZ.
Ik heb een aanslag gemeentelijke belastingen 2024 ontvangen. Moet ik opnieuw bezwaar maken?
Als de WOZ beschikking op uw aanslag staat en de WOZ waarde is volgens u te hoog dan moet u opnieuw bezwaar maken.
Mijn aanslag klopt niet. Wat moet ik doen?
Klopt er iets niet? U kunt eenvoudig bezwaar maken in ons digitaal loket mijn GBTwente.
U bent het niet eens met uw aanslag. Wat nu?
U vindt het moeilijk om bezwaar in te dienen. Wat nu?
Welke bewijsstukken heeft u nodig?
- WOZ-waarde: als u dat heeft een taxatierapport van een eigen makelaar of taxateur, een inmeet-rapport, een bouwtekening(-en), kadastraal uittreksel of foto's van de huidige situatie
- Parkeerbelasting: betaalbewijs, parkeerkaartje, vergunning met overzicht van aangemelde kentekens
- Reclamebelasting: foto's van de huidige situatie
- Havengeld: een meetbrief
Hoe wordt uw bezwaar door GBTwente behandeld?
In een aantal gevallen nemen wij contact met u op als u bezwaar maakt. Het kan zijn dat wij u bellen, of dat wij u per post of per mail vragen om extra informatie.
- Wanneer vraagt GBTwente u om extra informatie?
Als u bezwaar maakt tegen de WOZ-waarde van uw woning beoordeelt een taxateur van GBTwente uw informatie. Voor een juiste beoordeling heeft de taxateur soms extra informatie over uw woning nodig. In dat geval vragen wij u om digitaal (via een beveiligde applicatie) meer informatie over uw woning te sturen. Wij vragen bijvoorbeeld om informatie over de voorzieningen in uw woning (hoe oud iets is en foto's) en foto's van de binnen- en buitenkant van uw woning.
Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met de uitspraak op mijn bezwaar?
Dan kunt u tegen de uitspraak in beroep gaan bij de rechtbank. Hoe u dat doet, leest u in de uitspraak. Meer informatie over de beroepsprocedure vindt u op de website van de Rechtspraak.
U wilt een commerciële of speciale bemiddelaar (WOZ-bureau) inschakelen. Mag dat?
U mag altijd een bemiddelaar inschakelen om namens u bezwaar te maken. Dat kan bijvoorbeeld een gespecialiseerd bureau of een makelaar zijn. Wij raden u echter aan altijd goed uit te zoeken wie u daarbij het beste van dienst kan zijn en wat u precies zoekt. Op het moment dat u een bemiddelaar inschakelt, mogen wij niet meer rechtstreeks contact met u opnemen.
Uitbetaling proceskostenvergoeding WOZ-bureaus
De Wet WOZ is vanaf 1 januari 2024 veranderd om WOZ-bureaus, die vaak werken op een no-cure-no-pay basis, te beperken. Een belangrijke verandering heeft te maken met hoe de proceskostenvergoeding wordt uitbetaald. Vanaf nu moeten we deze vergoeding rechtstreeks overmaken naar de persoon voor wie het WOZ-bureau bezwaar heeft ingediend, in plaats van naar het bureau zelf. Dit is een wettelijke verplichting volgens artikel 30a van de Wet WOZ.
Sommige WOZ-bureaus vermelden in hun standaardmachtiging dat de vergoeding aan hen moet worden betaald. Dit is in strijd met artikel 30a van de Wet WOZ, wat betekent dat dit deel van de machtiging juridisch niet geldig is. Als u een bezwaar laat indienen door een WOZ-bureau en we passen de WOZ-waarde aan als gevolg daarvan, ontvangt u de proceskostenvergoeding van ons en niet het bureau. Het bureau zal u vervolgens een factuur sturen voor hetzelfde bedrag.