Help ons verbeteren

Veelgestelde vragen over betalen

Ik wil betalen. Naar welk rekeningnummer moet ik geld overmaken?

Ons rekeningnummer is NL 72 BNGH 0285 1412 28.
Onze BIC code is BNGHNL2G
Let op: Vermeld bij uw betaling altijd het aanslagnummer of uw klantkenmerk.
 

Hoe betaal ik met een QR-code?

U kunt alleen met een QR-code betalen wanneer op uw aanslag een QR-code staat. U vindt de QR-code rechts bovenaan op het aanslagbiljet. Betalen via iDEAL met de QR-code gaat  in 5 stappen:  

Stap 1: Download een QR scanner (Dit kan via de Appstore of Google Play)
Stap 2: Open de QR scanner en scan de QR-code op uw aanslagbiljet
Stap 3: Controleer uw gegevens
Stap 4: Kies uw bank
Stap 5: Betaal uw aanslag
 

Ik weet niet hoeveel ik nog moet betalen. Waar kan ik het openstaande bedrag zien?

U kunt het openstaande bedrag bekijken in het digitaal loket. U kunt hiervoor inloggen bij mijn GBTwente.

Ik heb te veel geld overgemaakt. Wat kan ik doen?

Het kan gebeuren dat u te veel of dubbel heeft betaald. Als uit de betalingskenmerken blijkt dat het om een dubbele betaling gaat, stort GBTwente de tweede betaling altijd terug. Controleer eerst uw bankafschriften en uw aanslagbiljet(ten) en kijk ook of GBTwente het te veel betaalde bedrag al heeft teruggestort op uw rekening.

Is dit niet het geval? Neem contact op met GBTwente. Geef altijd aan hoeveel u heeft overgemaakt, van welk rekeningnummer, op welke datum en onder vermelding van welk betalingskenmerk. Zo kunnen onze collega's uw betalingen eenvoudig terugvinden.

Mijn automatische incasso is beëindigd. Kan ik nog in termijnen betalen?

Ja, dit kan met een betaalafspraak. Een afspraak is mogelijk voor 4 termijnen. Het aanvragen hiervan kan in het digitaal loket. Hiervoor logt u in op mijn GBTwente. Een tweede betaalafspraak voor hetzelfde belastingjaar is alleen na overleg met GBTwente mogelijk. Voor het volgende jaar kunt u een nieuwe machtiging voor automatisch betalen afgeven.

Hoe kan ik mijn rekeningnummer voor een automatische incasso wijzigen?

Het wijzigen van uw rekeningnummer voor een automatische incasso doet u door in te loggen bij mijn GBTwente. Kies in het digitaal loket voor Automatisch betalen. Klik op de button en geef een machtiging af voor het nieuwe rekeningnummer. Uw oude machtiging wordt dan beëindigd. Het afgeven van een machtiging loopt via e-mandate. Met e-mandate geeft u een digitale incasso af via het elektronisch bankieren van uw eigen bank.

Hoe kan ik een automatische incasso intrekken/stopzetten?

Het intrekken/stopzetten van een automatische incasso doet u door de afgegeven machtiging bij GBTwente of bij uw bank in te trekken. Het intrekken van uw machtiging bij GBTwente kan schriftelijk of digitaal.

Wat is een stornering en wat moet ik doen?

Een stornering is de terugboeking van een automatische afschrijving. Een stornering kan verschillende oorzaken hebben, zoals:
  • onvoldoende saldo op uw rekening
  • een bankrekening die stopgezet is
  • u heeft zelf het bedrag laten terugboeken

Als GBTwente een termijnbedrag niet ontvangt, dan krijgt u hierover een brief. Hierin staat wat u kunt doen.

Wat is SEPA?

Single Euro Payments Area (SEPA). Nationale betaalsystemen zijn overgegaan op Europese standaarden zodat er geen verschil meer is tussen binnenlands en buitenlands betalingsverkeer in euro’s. Alle betaalproducten zoals de overschrijving, acceptgiro en incasso worden vervangen door producten die voldoen aan de SEPA-regels.

Waarom is er geen acceptgiro bijgevoegd?

GBTwente verstuurt geen acceptgiro’s. Klik hier om te zien op welke manieren u wel kunt betalen.