Veelgestelde vragen over betalen

Hoe betaal ik met een QR-code?

U kunt alleen met een QR-code betalen wanneer op uw aanslag een QR-code staat. U vindt de QR-code rechts bovenaan op het aanslagbiljet. Betalen via iDEAL met de QR-code gaat  in 5 stappen:  

Stap 1: Download een QR scanner (Dit kan via de Appstore of Google Play)
Stap 2: Open de QR scanner en scan de QR-code op uw aanslagbiljet
Stap 3: Controleer uw gegevens
Stap 4: Kies uw bank
Stap 5: Betaal uw aanslag
 

Waarom is er geen acceptgiro bijgevoegd?

Het GBT verstuurt geen acceptgiro’s. Klik hier om te zien op welke manieren u wel kunt betalen.

Ik weet niet hoeveel ik nog moet betalen. Waar kan ik het openstaande bedrag zien?

U kunt het openstaande bedrag bekijken in het digitaal loket. Hiervoor logt u in op Mijn GBT.

Wat is SEPA?

Single Euro Payments Area (SEPA). Nationale betaalsystemen zijn overgegaan op Europese standaarden zodat er geen verschil meer is tussen binnenlands en buitenlands betalingsverkeer in euro’s. Alle betaalproducten zoals de overschrijving, acceptgiro en incasso worden vervangen door producten die voldoen aan de SEPA-regels.

Ik heb te veel geld overgemaakt. Wat kan ik doen?

Het kan gebeuren dat u te veel of dubbel heeft betaald. Als uit de betalingskenmerken blijkt dat het om een dubbele betaling gaat, stort het GBT de tweede betaling altijd terug. Controleer eerst uw bankafschriften en uw aanslagbiljet(ten) en kijk ook of het GBT het te veel betaalde bedrag al heeft teruggestort op uw rekening.

Is dit niet het geval? Neem dan contact op met het GBT. Geef altijd aan hoeveel u heeft overgemaakt, van welk rekeningnummer, op welke datum en onder vermelding van welk betalingskenmerk. Zo kunnen onze collega's uw betalingen eenvoudig terugvinden.

Mijn automatische incasso is beëindigd. Kan ik nog in termijnen betalen?

Ja, dit kan met een betalingsregeling. Een regeling is mogelijk voor 4 termijnen. Het aanvragen hier van kan in het digitaal loket. Hiervoor logt u in op Mijn GBT. Een tweede betalingsregeling voor hetzelfde belastingjaar is alleen na overleg met het GBT mogelijk. Voor het volgende jaar kunt u een nieuwe machtiging voor automatische incasso afgeven.

Hoe kan ik een automatische incasso intrekken/stopzetten?

Het intrekken/stopzetten van een automatische incasso doet u door de afgegeven machtiging bij het GBT of bij uw bank in te trekken. Het intrekken van uw machtiging bij het GBT kan schriftelijk of digitaal.

  • Schriftelijk: U kunt het verzoek tot intrekken automatische incasso sturen naar: Gemeentelijk Belastingkantoor Twente, afdeling Debiteuren, Hazenweg 121 Hengelo, Postbus 845 7550 AV Hengelo. Vermeld altijd uw klantkenmerk en de laatste 3 cijfers van uw IBAN nummer.
  • Digitaal: U kunt het verzoek tot intrekken automatische incasso doorgeven via ons contactformulier. Vermeld altijd uw klantkenmerk en de laatste 3 cijfers van uw IBAN nummer.

Wat is een stornering en wat moet ik doen?

Een stornering is de terugboeking van een automatische afschrijving. Een stornering kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld onvoldoende saldo op de rekening of het stopzetten van de bankrekening. Als een afschrijving van Gemeentelijk Belastingkantoor Twente wordt teruggeboekt, ontvangt u hierover een brief. Hierin staat wat de reden van de stornering is en wat u kunt doen.