Help ons verbeteren

Veelgestelde vragen over automatisch betalen (incasso)

Ik wil mijn rekeningnummer wijzigen. Hoe doe ik dat?

Ga naar ons digitaal loket Mijn GBTwente. Login met de DigiD van degene op wiens naam de aanslag staat. Kies voor AANSLAG BETALEN en maak daarna de keuze voor AUTOMATISCH BETALEN.

Moet ik ieder jaar een nieuwe machtiging afgeven?

Nee, de machtiging voor automatische incasso is een doorlopende machtiging. Deze wordt zonder tegenbericht ieder jaar stilzwijgend verlengd.

Als ik een machtiging afgeef, welke aanslagen worden dan automatisch afgeschreven van mijn rekening?

In deze tabel Aanslag betalen ziet u per belastingsoort of betaling per automatische incasso kan en in hoeveel termijnen dit kan. Na het afgeven van een machtiging voor automatische incasso worden volgende aanslagen ook automatisch (in een aantal termijnen) van uw rekening afgeschreven.

Ik wil automatisch betalen maar mijn bank staat niet in het keuzemenu van het digitale loket. Wat nu?  

 

Mijn bank staat niet in het keuzemenu van het digitale loket. Waarom niet?

Uw bank ondersteunt het Nederlandse product Incassomachtigingen niet. Vraag telefonisch het formulier “Machtiging SEPA” aan. Klik hier voor het telefoonnummer van uw gemeente.
 

In hoeveel termijnen kan ik mijn aanslag ozb, afvalstoffen-, rioolheffing en hondenbelasting betalen als ik in de loop van het jaar een machtiging afgeef?

Deze aanslag kunt u in maximaal 10 (Borne 8) betalingstermijnen betalen. De laatste betaaltermijn is december (Borne oktober). 

Het aantal betaal termijnen waarin in kunt betalen  is afhankelijk van het tijdstip waarop de machtiging wordt afgegeven. Geeft u voor de 20ste van de maand een machtiging af dan is dat ook de eerste maand waarin wij afschrijven. Het aantal termijnen is gelijk aan het aantal komende/toekomstige maanden in dat jaar. 

Ik heb een aanslag van vorig jaar. Kan ik deze nog in termijnen betalen?

Betalen in termijnen is mogelijk (bij Leges of een naheffingsaanslag parkeren kan dit niet). Betalen in termijnen kan alleen met een betaalafspraak. Deze vraagt u aan via ons digitaal loket Mijn GBTwente.