Veelgestelde vragen over automatisch betalen (incasso)
U wilt uw rekeningnummer wijzigen. Hoe doet u dat?
Ga naar ons digitaal loket Mijn GBTwente. Login met de DigiD van degene op wiens naam de aanslag staat. Kies voor Aanslag betalen en maak daarna de keuze voor Automatisch betalen.
Moet u ieder jaar een nieuwe machtiging afgeven?
Nee, de machtiging voor automatische incasso is een doorlopende machtiging. Deze wordt zonder tegenbericht ieder jaar stilzwijgend verlengd.
Als u een machtiging afgeeft, welke aanslagen worden dan automatisch afgeschreven van uw rekening?
In deze tabel Aanslag betalen ziet u per belastingsoort of betaling per automatische incasso kan en in hoeveel termijnen dit kan. Na het afgeven van een machtiging voor automatische incasso worden volgende aanslagen ook automatisch (in een aantal termijnen) van uw rekening afgeschreven.
U wilt automatisch betalen, maar uw bank staat niet in het keuzemenu van het digitale loket. Wat nu?
Waarom staat uw bank niet in het keuzemenu van het digitale loket?
In hoeveel termijnen kunt u de aanslag ozb, afvalstoffen-, rioolheffing en hondenbelasting betalen als u in de loop van het jaar een machtiging afgeeft?
Deze aanslag kunt u in maximaal 10 betalingstermijnen betalen. De laatste betaaltermijn is december.
Het aantal betaal termijnen waarin in kunt betalen is afhankelijk van het tijdstip waarop de machtiging wordt afgegeven. Geeft u voor de 20ste van de maand een machtiging af dan is dat ook de eerste maand waarin wij afschrijven. Het aantal termijnen is gelijk aan het aantal komende/toekomstige maanden in dat jaar.
Let op: Voor een aanslag van oudere jaren en een naheffingsaanslag parkeren kunt u geen automatische incasso afgegeven. Dit bedrag moet u zelf overmaken.
U heeft een aanslag van vorig jaar. Kunt u deze nog in termijnen betalen?
Betalen in termijnen is mogelijk (bij Leges of een naheffingsaanslag parkeren kan dit niet). Betalen in termijnen kan alleen met een betaalafspraak. Deze vraagt u aan via ons digitaal loket Mijn GBTwente.
Waar kunt u zien of uw machtiging voor automatisch betalen goed is verwerkt bij GBTwente?
In ons digitaal loket Mijn GBTwente is dit niet zichtbaar. In uw eigen bankomgeving kunt u zien welke bedrijven / instanties automatisch bedragen van uw rekening mogen afschrijven. Voor vragen hierover kunt u contact opnemen met uw bank.
U heeft een machtiging afgegeven, maar u krijgt geen ontvangstbevestiging van GBTwente. Waarom niet?
U geeft een machtiging af bij uw bank. U ontvangt een bevestiging van uw bank dat de stappen succesvol zijn doorlopen. Daarna komt u terug in ons digitaal loket en krijgt u de melding dat de procedure succesvol is doorlopen. U ziet de gegevens die wij van uw bank ontvangen. Dit is uw bevestiging.