Kwijtschelding 

Wat is kwijtschelding?

Onder bepaalde voorwaarden hoeft u geen of minder belasting te betalen. Bijvoorbeeld omdat uw inkomen rond bijstandsniveau ligt. De Rijksoverheid heeft hiervoor normen opgesteld. GBTwente hanteert de 100 % norm. Voor de leeftijdscategorie jonger dan 21 jaar, gelden ook de normen vanaf 21 jaar en ouder.
 

Wanneer krijgt u kwijtschelding?

Als u minder inkomen en bezittingen heeft dan de norm. Bij de beoordeling van uw aanvraag kijken wij niet alleen naar inkomen. Wij houden ook rekening met uitgaven voor huur en ziektekostenpremies. Ook wordt gekeken of u vermogen, een auto en of een eigen woning heeft. Dit noemen we bezittingen.

Wilt u weten of het zin heeft om kwijtschelding aan te vragen? 

Hoe vraagt u kwijtschelding aan?

Ga naar ons digitaal loket Mijn GBTwente en beantwoord een paar korte vragen. Login met de DigiD van degene op wiens naam de aanslag staat. Zorg dat u bewijsstukken digitaal heeft klaarstaan. Kies voor kwijtschelding aanvragen. Geef toestemming voor automatische toetsing van uw gegevens. Het voordeel van deze toetsing is dat u bij de aanvraag minder bewijsstukken hoeft aan te leveren. Komt u volgens de toetsing niet in aanmerking óf is de toets niet volledig? Dan vragen wij u om extra gegevens aan te leveren.

Welke vragen moet u beantwoorden?

U moet zes vragen beantwoorden met ja of nee en soms een open vraag invullen:
  1. Bezit u een auto?
  2. Bezit u een woning?
  3. Bent u een ondernemer?
  4. Ontvangt of betaalt u alimentatie?
  5. Bent u student?
  6. Hoeveel bank- en/of spaarrekening(en) heeft u?

Welke bewijsstukken heeft u nodig?

Zorg dat u bewijsstukken vooraf (digitaal*) heeft klaarstaan. Hebt u een partner? Dan hebben we zijn of haar gegevens ook nodig.
* Let op: stuur uw digitale bestanden alléén in PDF, DOC, XLS, JPG of PNG formaat. Bestanden via WeTransfer, OneDrive, Dropbox of als ZIP kunnen wij niet verwerken.
 
 
We hebben (een kopie van) de volgende bewijsstukken van u nodig.
 
Als u een auto bezit:
  • eigendomsbewijs van uw auto (kentekenbewijs deel I en II en/of voor- en achterzijde van uw kentekenpasje)
  • kopie invalidenparkeerkaart (indien van toepassing)​
Tip: Bereken de dagwaarde van uw auto op de website van de ANWB. Hiervoor hebt u het kenteken en de kilometerstand van uw auto nodig. Bij auto's ouder dan 15 jaar toont de ANWB geen dagwaarde. U kunt dan 1.500,- euro invullen bij de dagwaarde. Is de waarde van uw auto hoger dan 3.350,- euro? Dan komt u niet in aanmerking voor kwijtschelding (tenzij de auto noodzakelijk is voor werk of u in het bezit bent van een invalideparkeerkaart).
 

Als u een woning bezit:

  • het jaaroverzicht met de openstaande hypotheekschuld en betaalde rente (over het afgelopen jaar)
Als u ondernemer bent:
  • een inkomensverklaring vastgesteld door de Belastingdienst
Als u alimentatie ontvangt of betaalt:
  • bankafschrift waarop u alimentatie ontvangt/betaalt voor partner en/of kinderen
Als u student bent:
  • het laatste overzicht van DUO. Zorg ervoor dat uw studiefinanciering, uw (eventuele) lening en uw definitieve studieschuld te zien zijn.
Als u 1 of meerdere bank- en of spaarrekeningen heeft:
  • een overzicht van alle bij- en afschrijvingen van de laatste maand. Zorg dat het saldo van dit moment zichtbaar is. Doe dit voor alle bank- en/of spaarrekeningen van uzelf en uw partner.
  • let op: Zit er in uw saldo een bijschrijving van de energietoeslag? Stuur dit als extra bewijsstuk mee. Zorg ervoor dat het bedrag en uw rekeningnummer zichtbaar zijn. 
Tip: Bij de meeste banken kunt u een overzicht van alle bij- en afschrijvingen voor een gekozen periode (de laatste maand) opvragen of downloaden.
 

Wat gebeurt er met uw aanvraag?

Als uw aanvraag compleet is, ontvangt u binnen 3 maanden per post een uitspraak van ons. Als de aanvraag niet compleet is, vragen wij per post aanvullende bewijsstukken bij u op. Het duurt in dat geval altijd langer dan 3 maanden voordat u een uitspraak van ons krijgt.
 

Wat is een uitspraak?

Dat is een brief waarin vermeld staat of u kwijtschelding krijgt of niet.

Ik wil kwijtschelding aanvragen.

Wat als er geautomatiseerde kwijtschelding op uw aanslag staat?

U hoeft geen kwijtschelding aan te vragen.
 

Wat als u vorig jaar automatisch kwijtschelding had en nu niet?

Vraag opnieuw kwijtschelding aan.
 

U wilt in beroep gaan tegen uw uitspraak kwijtschelding. Wat moet u doen?

Laat ons dit schriftelijk weten. Dit kan via de mail of in een brief. Wij noemen dit een beroepsschrift. Schrijf duidelijk op waarom u het niet eens bent met de uitspraak. In de uitspraak leest u waar u de mail of brief naartoe kunt sturen.

Waarvoor kunt u in 2024 kwijtschelding aanvragen?

Overzicht van de mogelijkheden voor kwijtschelding aanvragen per belastingsoort.
Almelo
Berkelland
Borne
Bronckhorst
Enschede
Haaksbergen
Hengelo
Losser
Oldenzaal
Twenterand
Afvalstoffenheffing
     Vast tarief
1 p. €263,52
>2 p. €287,28
140L €142,44
240L €195,12 Verzamel €142,44
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Afvalstoffenheffing
     Variabel tarief
-
-
Maximaal
2023  €73,00 
2024  €73,00
Maximaal
2023 €51,97
2024 €59,16
Maximaal
2023 €67,68
2024 €67,68
-
-
Maximaal
2023 €33,00
2024 €30,00
Maximaal
2023 €54,96 
2024 €60,48
Maximaal
2023 €65,00
2024 €65,00
Afvalstoffenheffing
     Beschikbaar hebben
     container
 
-
 
-
 
-
 
-
 
-
 
-
 
-
 
€30,00
 
-
 
-
Huwelijksleges
-
-
-
-
Ja
-
-
-
-
-
Onderhoud
begraafplaatsen
-
-
-
-
-
-
Ja (€49,40)
-
-
-
Onroerende
zaakbelasting
     Eigenaar woning
     Niet-woning
 
 
Ja
-
 
 
Ja
-
 
 
Ja
-
 
 
-
-
 
 
Ja
-
 
 
Ja
-
 
 
Ja
-
 
 
Ja
-
 
 
-
-
 
 
Ja
-
Rioolheffing
     Eigenaar woning
     Gebruiker woning
     
 
Grootverbruik
 
-
1 p. €180,84
>2 p. €202,44
-
 
-
Ja
 
-
 
-
Ja
 
-
 
-
Ja
 
-
 
-
Ja
 
-
 
-
Ja
 
-
 
-
Ja
 
-
 
-
-
 
-
 
-
Ja
 
-
 
-
Ja
 
-
Waterschapsbelastingen