Help ons verbeteren

Kwijtschelding gemeentelijke belastingen makkelijk aanvragen

(Webversie informatiefolder kwijtschelding 2020)

​Hoe vraag ik makkelijk kwijtschelding aan?

  1. Zorg dat u bewijsstukken digitaal klaar heeft staan. Hieronder ziet u welke u nodig heeft.
  2. Ga op www.gbtwente.nl naar het digitaal loket Mijn GBTwente.
  3. Login met de DigiD van degene op wiens naam de aanslag staat.
  4. Kies voor kwijtschelding aanvragen.
  5. Geef toestemming voor automatische toetsing van uw gegevens.
  6. Beantwoord zes korte vragen en upload eventuele bewijsstukken.

Welke vragen moet ik beantwoorden?

U moet maximaal zes vragen beantwoorden met ja of nee.

  1. Bezit u een auto? Zo ja, bezit u een invalidenparkeerkaart?
  2. Bezit u een woning?
  3. Bent u een ondernemer?
  4. Ontvangt of betaalt u alimentatie?
  5. Bent u student?
  6. Heeft u een of meerdere (spaar)rekeningen?

Welke bewijsstukken heb ik nodig?

Zorg dat u bewijsstukken vooraf (digitaal) ter beschikking heeft. U kunt de bewijsstukken als foto's (JPG of PNG) of als PDF uploaden. We hebben (een kopie van) de volgende bewijsstukken van u nodig:

Als u een auto bezit:
  • eigendomsbewijs van uw auto (kentekenbewijs deel I en II en/of voor- en achterzijde van uw kentekenpasje)
  • kopie invalidenparkeerkaart (indien van toepassing)
Als u een woning bezit:
  • het jaaroverzicht met de openstaande hypotheekschuld en betaalde rente (over het afgelopen jaar)

Als u ondernemer bent:

  • een afschrift van de laatste jaarrekening

Als u alimentatie ontvangt of betaalt:

  • bankafschrift waarop u alimentatie ontvangt/betaalt voor partner en/of kinderen

Als u student bent:

  • bewijsstuk van DUO over studiefinanciering inclusief een eventuele studielening.

Als u 1 of meerdere bank- en of spaarrekeningen heeft:

  • het laatste afschrift van elke bank- en/of spaarrekening(en) waarop het meest actuele saldo zichtbaar is. 

Wat gebeurt er met mijn aanvraag?

Als uw aanvraag compleet is, ontvangt u binnen 3 maanden per post een uitspraak van ons. Als de aanvraag niet compleet is, vragen wij per post aanvullende bewijsstukken bij u op. Het duurt in dat geval altijd langer dan 3 maanden voordat u een uitspraak van ons krijgt.

Veelgestelde vragen

  • Wat is een uitspraak? Dat is een brief waarin vermeld staat of u kwijtschelding krijgt of niet.
  • Ik heb geen DigiD. Wat nu? DigiD is een digitale handtekening. Vraag uw eigen digitale handtekening aan via www.digid.nl. Binnen 3 werkdagen krijgt u een activeringscode thuis gestuurd. Daarna kunt u direct gebruik maken van DigiD en daarmee kwijtschelding aanvragen in het digitale loket Mijn GBTwente.
  • Ik kan geen digitale aanvraag indienen. Wat nu? Bel met het telefoonnummer dat op uw aanslag staat om een afspraak te maken. Wij kunnen u op verzoek ook een papieren formulier toesturen. Dat is een uitgebreide aanvraag waarbij wij veel meer vragen moeten stellen en ook veel meer (kopieën van) bewijsstukken nodig hebben. Het afhandelen van deze verzoeken duurt langer.
  • Wie kan ik om hulp vragen? Bij veel gemeenten kunt u om hulp vragen bij het invullen van de vragen. Kijk voor meer informatie op de website van uw gemeente.
  • Ik kom er niet uit. Wat nu? Bel met het telefoonnummer dat op uw aanslag staat. Wij helpen u verder. 
  • Wat als er geautomatiseerde kwijtschelding op mijn aanslag staat? U hoeft geen kwijtschelding aan te vragen.
  • Wat als ik vorig jaar automatische kwijtschelding had en nu niet? Vraag opnieuw kwijtschelding aan. 

Ook goed om te weten over kwijtschelding

Vanaf 1 januari 2020 vraagt u altijd kwijtschelding aan bij de organisatie waarvan u de belastingaanslag krijgt. Voor gemeentelijke belastingen vraagt u kwijtschelding aan bij GBTwente in Hengelo. Voor waterschapsbelasting vraagt u kwijtschelding aan bij GBLT in Zwolle.